Podział produktów
Na użytek marketingu wyodrębnia się różne grupy produktów, które są przedmiotem odmiennej polityki (strategii) marketingowej. Ze względu na cechy fizyczne i sposób użytkowania czy konsumowania produkty dzieli się na dobra nietrwałe, dobra trwałe i usługi. Dobra nietrwałe zużywane są jednorazowo lub kilkurazowo. Najlepszym ich przykładem są produkty żywnościowe, higieniczne, popularne kosmetyki. Ponieważ dobra te są zużywane szybko i kupowane często, ludzie marketingu starają się, by były one powszechnie dostępne w sieci handlowej, pobierają z reguły niewysoką marżę, prowadzą intensywną reklamę, by skłonić do wypróbowania, a następnie lojalności wobec produktu. Dobra trwałe (trwałego użytku) są z reguły użytkowane wielokrotnie i przez dłuższy czas. Do dóbr tych zalicza się lodówki, narzędzia, odzież itp. Dobra trwałe wymagają zwiększenia roli sprzedaży osobistej, usług towarzyszących sprzedaży i posprzedażnych, pobiera się w ich wypadku wyższe marże handlowe, udziela gwarancji. Usługi to produkty niematerialne, różne rodzaje działalności o znacznym zróżnicowaniu i wahaniach jakości, którą trudno skontrolować przed zakupem. W wypadku usług ryzyko nabywcy jest więc z reguły większe niż przy zakupie dóbr materialnych, dlatego też jednym z ważniejszych marketingowych celów usługodawcy jest wzbudzenie zaufania u potencjalnych usługobiorców. Produkty konsumpcyjne są najczęściej klasyfikowane na potrzeby marketingu według rodzaju zachowań nabywczych konsumentów. Wyróżniamy tu towary częstego zakupu, towary problemowe i towary specjalne.