Rodzaje ankiet
Ankieta pocztowa polega na tym, że respondenci otrzymują kwestionariusze pocztą i wypełnione odsyłają organizatorowi badania. Uzyskać tu można znaczną ilość informacji przy niskim koszcie na jednego respondenta. Ponadto respondenci udzielają bardziej szczerych odpowiedzi na osobiste i drażliwe tematy niż w badaniach telefonicznych i z ankieterami. Z drugiej strony jednak brak ankietera powoduje, że więcej kwestionariuszy jest wypełnionych nieprawidłowo. Wadą badań pocztowych jest również niski na ogół wskaźnik odpowiedzi, co powoduje, że tylko w dużym przybliżeniu przewidzieć można ostateczną wielkość i strukturę próbnej zbiorowości respondentów. Organizator ankiety pocztowej dysponować musi najczęściej listą adresową respondentów o określonych cechach, istotnych z punktu widzenia danego badania, np. właścicieli samochodów czy ogródków. Listy takie sporządzają na zlecenie wyspecjalizowane agencje, można je również tworzyć organizując na przykład konkursy z nagrodami, w których biorą udział (i nadsyłają swoje adresy!) konsumenci zainteresowani danym rodzajem produktu. Ankieta telefoniczna jest tania i pozwala szybko uzyskać potrzebne informacje marketingowe, głównie od konsumentów. Jej wadą, zwłaszcza w warunkach polskich, jest to, że telefony znajdują się najczęściej w gospodarstwach domowych konsumentów o wyższym poziomie zamożności i wykształcenia. Dlatego też ta technika ankietowa nie zapewnia pełnej reprezentatywności badań. Z drugiej strony jednak w badaniu telefonicznym organizatorzy mają większy wpływ na strukturę próbnej zbiorowości respondentów, ponieważ ankieterzy mogą prosić o udzielenie wywiadu respondentów o określonych cechach, np. gospodynie domowe. Laminowanie bindowanie grzbiety